چند قدم ساده برای اجرای هک رشد استارتاپ ها

استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا به مرور بیشتر می شوند و روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود. چه در خارج از ایران و چه در داخل شاهد حضورشان هستیم. از طرفی شاهد شکست شان نیز هستیم. اینکه استارتاپی بدون داشتن استراتژی برای رشد وارد بازار می شود و پس از مدت کوتاهی شکست می خورد و از گردونه رقابت خارج می شود.

در صورتی که امروزه رشد در استارتاپ ها به عنوان یک عامل مهم و حیانی در موفقیت شان محسوب می شود، بسیاری از آنها هیچ برنامه ای ندارند و حتی نمی دانند که چگونه باید شروع کنند.
در مقاله هک رشد چیست و هکر رشد کیست؟ توضیح دادیم که هک رشد “تلاش برای رسیدن به رشد است”. همچنین توضیح دادیم که هکر رشد کسی ست که “همه فعالیتش در راستای رشد است دقیقا مثل قطب نما که همیشه سمت شمال را نشانه گرفته است.” همچنین چند مثال از موفق ترین نمونه های اجراشده هک رشد را نیز توضیح دادیم.
در این مقاله قصد داریم چند قدم ابتدایی که به استارتاپ ها برای هک رشد کمک می کند را توضیح دهیم:

۱- اهدافی را تعیین کنید که بتوانید به آن دست یابید.

در ابتدا این را بدانید که قرار نیست هک رشد برای شما معجزه کند، مشتریان شما را افزایش دهد و یا درآمد شما چند برابر کند. قرار نیست باعث توسعه یک محصول بی نظیر و خارق العاده شود. به جای درنظر گرفتن این اهداف بهتر است یک هدف مشخص، زمانبندی شده، قابل دستیابی و قابل اندازه گیری اما جاه طلبانه برای خود تعیین کنید. این اهداف می تواند موارد زیر باشد:

  • افزایش بازدیدکنندگان صفحات لندینگ به تعداد ۱۰۰۰۰ عدد یا افزایش ۵۰% در بازدیدهای صفحات لندینگ در ۴۵ روز

  • افزایش ۲۵% بازدید وبلاگ در ۳۰ روز

  • افزایش تعداد فالوورهای شبکه اجتماعی اینستاگرام به ۱۵۰۰۰ عدد در ۶۰ روز

  • افزایش ۱۰% ورودی های وبسایت از تلگرام در ۱۵ روز

  • افزایش ۷% نرخ کلیک روی خبرنامه ایمیلی

این ها اهدافی هستند که شما می توانید به آنها دست یابید و در صورتی که این اهداف در کنار هم به درستی اجرا شوند، اثر تجمعی آنها باعث می شود تا در انتها بتوانید فروش بیشتری داشته باشید.

این موضوع را نباید فراموش کنیم که هک رشد ارتباط زیادی با بهینه سازی دارد. هر چقدر بهتر بتوانید فعالیت های مختلف کسب وکارتان را بهینه سازی کنید، اثر تجمعی و رشد بیشتری خواهید داشت.

۲- برای اقدامات و فعالیت هایتان، اندازی گیری و تحلیل داشته باشید.

تا به اینجا، شما هدفی را مشخص کردید و قصد دارید فعالیتی را بهینه کنید، باید گام به گام میزان رشدتان را اندازه گیری کنید و آن را بهینه کنید. زمانی می توانید این کار را انجام دهید که از کاربران تان فیدبک بگیرید و آنها را تحلیل کنید تا بتوانید با توجه به آمارهای بدست آمده، بهینه سازی را انجام دهید.
به طور مثال شما قصد دارید میزان نرخ کلیک خبرنامه ایمیلی را افزایش دهید برای این کار باید از ابزارهایی استفاده کنید تا بتوانید رفتار کاربران تان را بررسی کنید و بر اساس آمارهایی که بدست می آورید، به بهینه سازی بپردازید. در اینجا شما می توانید از ابزار mailchimp و یا mailerlite استفاده کنید که آمارهای کاربردی در مورد بازاریابی ایمیلی را در اختیار شما قرار می دهند.
همچین برای آنالیز بازدید ها و ورودی هایتان می توانید از ابزارهای گوکل آنالایتیکز یا گوگل وبمستر استفاده کنید. شما باید بتوانید وضعیت سایت خود را از نظر SEO، طراحی تجربه کاربری و … بررسی کنید که خوشبختانه برای این موارد نیز ابزارهایی وجود دارد.
در مورد شبکه های اجتماعی نیز، اکثر شبکه های اجتماعی خودشان سیستم آمارگیری دارند( مانند لینکدین، فیسبوک، اینستاگرام و…) و می توانید از آمارهایی که در اختیارتان قرار می دهند استفاده کنید و به بهینه سازی بپردازید.

۳- قیف فروش خود را با توجه به هک رشدتان بهینه کنید.

قیف فروش اصطلاحی در بازاریابی است که به کلیه فرآیندهایی گفته می شود که افراد با کسب و کار شما آشنا می شوند، به آن علاقه مند می شوند، وارد فاز تصمیم گیری می شوند و در نهایت اقدام به خرید می کنند. اگر هدف هک رشد را افزایش فروش گذاشتید باید با توجه به قیف فروشی که دارید، اقدام به بهینه سازی فعالیت های مختلف کنید تا بتوانید در نهایت فروش خوبی داشته باشید.
همانطور که در شکل زیر می بینید این قیف از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که برای هر قسمت می توان اقدامات مختلفی را انجام داد تا در نهایت به میزان فروشی که می خواهیم، برسیم.

قیف فروش و هک رشد
در قسمت آگاهی می توان، کمپین های بازاریابی محتوایی برگزار کرد و با بهینه سازی سئو سایت، در نتایج گوگل بهتر دیده شوید و مشتریان بالقوه را با محصولات و خدمات خود آشنا کنید.
در قسمت علاقمندی می توان با برگزاری کمپین تبلیغات اینترنتی، علاقمندی در افراد بوجود آورد و آنها را به سایت هدایت کرد.
و در نهایت می توان با داشتن صفحات لندینگ، بازاریابی ایمیلی و بهبود نرخ کلیک بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کرد و فروش را افزایش داد.

۴- نتایج را تحلیل کنید و آزمایش های هک رشد را مجدد انجام دهید.

همانطور که اشاره شد، هک رشد ارتباط زیادی با بهینه سازی دارد و باید از کاربران فیدبک دریافت کرد و آنها را تحلیل کرد و این اقدامات را چندین بار تکرار کرد تا به نتیجه ای که مدنظر است برسیم. برای این کار می توان از تست A/B استفاده کرد تا بتوان به بهترین طراحی که منجر به تعامل بیشتر کاربران و افزایش فروش می شود، رسید.

این موضوع را فراموش نکنید که موفقیت هک رشد شما به تحلیل نتایجی که از مراحل قبل بدست می آید، وابسته است، بنابراین برای آن اهمیت زیادی قائل شوید.

در صورتی که اقدامات ابتدایی گفته شده را به خوبی پیاده سازی کنید، شاهد رشد خوبی در قسمت های مختلف کسب و کار خواهید بود و دستیابی به این اهداف در کنار هم، باعث اثر تجمعی در رشد می شود.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *