انواع تقاضای بازار و بازاریابی مربوط به آن – قسمت اول

تقاضای بازار و بازاریابی مربوط به آن

قبل از اینکه وظیفه یک مدیر بازاریابی، برنامه ریزی، تدوین و اجرای طرح بازاریابی باشد، یک مدیر بازاریابی باید بتواند عرضه و تقاضا را تنظیم کند. می توان گفت مدیریت بازاریابی، مدیریت تقاضاست. به عبارتی دیگر بر اساس تقاضایی که برای محصول وجود دارد باید شیوه بازاریابی متناسب با آن معین کند. همینطور مدیریت بازاریابی، مدیریت سطح تقاضا و زمانبندی آن و ارائه مشخصات تقاضا برای دستیابی به اهداف سازمان است.

هر سازمانی سطح مطلوبی از معاملات را در نظر می گیرد که در هر مقطعی ممکن است سطح واقعی پایین تر یا بالاتر از سطع مطلوب باشد. این موضوع منجر می شود که ۸ نوع تقاضا و در نتیجه ۸ نوع بازاریابی داشته باشیم.

انواع تقاضای بازار و بازاریابی مربوط به آن:

  • تقاضای منفی

وضعیتی می باشد که بیشتر بخش های مهم بازار بالقوه به محصول و خدمات تمایلی ندارند و با وجود اینکه عرضه مثبت می باشد همچنان تقاضا منفی است. در این حالت مدیریت بازاریابی باید دلایل عدم تمایل بازار نسبت به محصول را بررسی کرده تا تقاضا به حالت مثبت تبدیل شود. در این مرحله از بازاریابی تبدیلی استفاده می کنند.

برای مثال می توان سربازی را نام برد که برای اکثر جوانان موضوع ناخوشایندی می باشد. این یعنی تقاضا برای این امر منفی است و باید برای ایجاد این تصور که سربازی مفید می باشد از بازاریابی تبدیلی استفاده کرد و با بررسی دلایل عدم تمایل جوانان به سربازی، برای آن راهکاری در نظر گرفت و آن را به تقاضای مثبت تبدیل کرد.

  • عدم وجود تقاضا

محصولات و خدماتی هستند که برای انها تقاضایی وجود ندارد و مردم نسبت به آنها بی اعتنا و بی توجهند. در اینجا مدیر بازاریابی باید با بازاریابی ترغیبی، تقاضا ایجاد کند. این نوع بازاریابی نسبتا دشوار است چرا که باید مردم را ابتدا از وجود محصول مطلع کرد و سپس آنها را ترغیب به خرید محصول کرد.

  • تقاضای پنهان

حالتی است که مردم نیاز به محصولات و خدماتی دارند که فعلا وجود ندارد و یا محدود هستند. وظیفه مدیر بازاریابی پرورش تقاضاست و از بازاریابی پرورشی استفاده می شود. به عنوان مثال در اوایل که موبایل وارد بازار شد، نیاز ارتباطی ای بود که مردم به آن نیاز داشتند ولی شناخته نشده بود و وجود نداشت. به محض ورود موبایل به بازار با بازاریابی پرورشی، بازار این محصول را توسعه دادند.

مطالب بیشتر در مورد بازاریابی را در اینجا بخوانید

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *