هک رشد چیست و هکر رشد کیست؟

هک رشد چیست؟

هک رشد چیه واقعا؟ تعریف دقیقی ازش وجود داره؟ جواب سوال “نه” هست. هیچ تعریف دقیقی در این مورد وجود نداره. اما هستند افرادی که بر اساس تجربه و دانش خودشون تعاریف متعددی براش دارند.

اگر بخواهم تعاریفی رو در این مورد بگم:

هک رشد مجموعه ای از تکنیک هاست که با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجه های کلیدی برای فروش بیشتر محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.

هک رشد استراتژی و تاکتیک هایی ست که به کار برده میشه تا به یک هدف برسیم و آن هدف هم فقط “رشد” هست.

هک رشد، آزمایش کردن کانال های مختلف بازاریابی در جهت توسعه محصول و خدمات است، به شکلی که به بیشترین کاربر و درآمد برسیم.

همونطور که در همه این تعاریف میبینیم، همه آنها در یک چیز مشترک هستند: “تلاش برای رسیدن به رشد”.

این تلاش با آزمایش و تحلیل روش های مختلف و در نهایت انتخاب یک یا دو روش برای اجرا، بدست می آید. نتیجه این آزمایش ها، رشد استارتاپ / کسب و کار / محصول (خدمات) می باشد.

کلمه “هک رشد” یا “Growth Hacking” اولین بار توسط شان الیس (Sean Ellis) در سال ۲۰۱۰ مطرح شد. شان به استارتاپ های زیادی کمک کرد تا بتوانند به رشد قابل قبولی برسند. او به دره سیلیکون رفت جایی که اکثر استارتاپ ها نیاز به رشد داشتند و فرصت خوبی بود تا شان به استارتاپ ها کمک کند به چیزی که می خواهند برسند. دراپ باکس یکی از استارتاپ های موفقیست که شان در رشد آنها نقش زیادی داشته.

او وارد استارتاپ های زیادی شد و تغییرات خوبی را در سیستم های فروش و سازمانی آنها اعمال کرد و موتور رشدشان را روشن می کرد. زمانی که استارتاپ ها را در وضعیت مناسبی قرار میداد و قصد انتخاب جایگزین مناسبی برای خود داشت، به مشکلی برخورد و آن هم این بود که چه کسی را جای خود بگذارد که بتواند در ادامه مسیر به عنوان یک هکر رشد در کنار استارتاپ ها باشد؟

اینجا بود که مفهومی به عنوان هکر رشد “Growth Hacker” بوجود آمد.

هکر رشد کیست؟

پیدا کردن کسی که بتونه مهارت و تخصص های یک هکر رشد را داشته باشه، کمی سخت بود. کسی که بتونه فرآیند جذب کاربر و تبدیل به مشتری را به خوبی انجام بده و بتونه روش های مطمئنی را برای رشد پیدا کنه.

ممکنه هکر رشد با یک بازاریاب به اشتباه گرفته بشه. اونها برای این کار مناسب نیستند. بازاریاب ها در حوزه های زیادی مهارت دارند و به خوبی می تونند در تشکیل تیم های بازاریابی، مدیریت و سازماندهی اونها و تدوین استراتژی های بازاریابی کمک کنند ولی در مراحل شروع که استارتاپ ها نیاز به رشد دارند، این موارد چندان مناسب و کارآمد نیستند.

پس با این حساب هکر رشد کیه؟

به گفته شان الیس:

هکر رشد کسی ست که همه فعالیت هایش در راستای رشد هست دقیقا مثل قطب نما که همیشه سمت شمال را نشانه گرفته است.

یکی از مهمترین نیازهای آغازین یک استارتاپ، رشد هست. درسته که استارتاپ ها سعی در خلق ارزش پیشنهادی یکتایی دارند، اما بدون داشتن یک مدل رشد مناسب و کارا، نمیتونند موفق بشند. بنابراین:

استارتاپ ها باید به خلق مدل رشد مناسب با استارتاپ شان بپردازند و برای تحقق آن، برنامه ریزی کنند.

 

برای اینکه بهتر مفهوم هک رشد رو متوجه بشید، مقاله “چند نمونه از هک رشد در استارتاپ ها” را بخونید.

نظر شما در مورد هک رشد چیه؟ شما چه تعریفی ازش دارید؟

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *